نرم نرمک ؛ می رسد اینک بهار

رب ادخلنی مدخل الصدق و اخرجنی مخرج الصدق... حضوری پرنشاط در فعالیتی نو

نرم نرمک ؛ می رسد اینک بهار

رب ادخلنی مدخل الصدق و اخرجنی مخرج الصدق... حضوری پرنشاط در فعالیتی نو

قانون ؛ قانون گزاری و قانون گزاران

 

                                        مهدی حلاجیان  

                              http://24esfand.blogsky.com/ 

 

 با اشاره به نزدیکی  هشتمین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی و برای آشنایی دوستان اهل مطالعه خلاصه ای از بخش قوه ی مقننه ی کتاب  « حقوق اساسی و نهادهای سیاسی جمهوری اسلامی ایرن » نوشته ی دکتر سید جلال الدین مدنی را در دوبخش تقدیم عزیزان می نمایم. در بخش اول تعریفی از قوه ی مقننه و شرایط تشکیل آن و مراحل انتخاب یک نماینده تا مجلس و در بخش دوم شرایط و نحوه ی تایید اعتبار و اقداماتی که یک نماینده می تواند انجام دهد را عرضه می دارم. 

قوه ی مقننه و پایه ی قانون گذاری در جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دو محور است :

 ۱ - مجلس شورای اسلامی

 ۲ - شورای نگهبان

محور اصلی حاکمیت ملت در نظام جمهوری اسلامی ایران ؛ نمایندگانی هستند که به انتخاب مردم وارد مجلس شورای اسلامی می شوند. قوه ی مقننه زیر نظر « ولی امر » قرار گرفته و  « شورای نگهبان » مصوبات آن را کنترل می کند. این کنترل به منظور تطابق مصوبات مجلس مبتنی بر دو مقوله ی شرع و قانون است.

مراجع تصویب قانون در کشور

اساسی ترین وجه قانون گذاری در کشور به عهده ی مجلس شورای اسلامی است که پس از تصویب آن در مجلس و تایید آن در شورای نگهبان لازم الاجرا می شود.  هرچند برای تصویب قانون در کشور مراحل دیگری نیز پیش بینی شده است . از جمله جایگاه های تصویب قانون می توان موارد زیر را نام برد :

 ۱ - تصویب قانون با رای مستقیم مردم که همه پرسی ( رفراندوم ) نامیده می شود.

 ۲ -  وضع قانون خاص به وسیله ی « اولین فقهای شورای نگهبان » که زمان آن پایان یافته استو موضوع مربوط به اولین سری وضع قوانین بوده است.

 ۳ - وضع قانون  به وسیله ی مجلس خبرگان رهبری در موارد خاص.

 ۴ - وضع قانون موقت و آزمایشی از طرف کمیسیون های داخلی مجلس که به تایید شورای نگهبان هم رسیده است.

 ۵ - تصویب اساسنامه ها به عنوان قانون از جانب کمیسیون های داخلی مجلس به صورت دائم.

 ۶ - تصویب دائمی اساسنامه ی سازمان ها ؛ شرکت ها ؛ موسسات دولتی و یا وابسته ی به دولت از جانب دولت و با اجازه ی مجلس.

ارکان قوه ی مقننه

قوه ی مقننه دارای دو رکن اصلی است :

 ۱ - مجلس شورای اسلامی مرکب از ۲۷۰ نماینده که به طور مستقیم و با رای مخفی و برای  مدت ۴ سال انتخاب می شوند.

 ۲ - شورای نگهبان که مرکب از ۶ نفر فقیه و ۶ نفر حقوقدان است که برای مدت ۶ سال و با ترتیبی خاص به عضویت این شورا  در می آیند.

ترکیب مجلس شورای اسلامی

قوه ی مقننه ی جمهوری اسلامی ایران از مجلس واحدی به نام مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است و شورای نگهبان مکمل این مجلس است و در واقع رکن اساسی مجلس واحد کشور ؛  شورای نگهبان است.

تعداد نمایندگان مجلس

طبق اصل اصلاح شده ی ۶۴ قانون اساسی تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۷۰ نفر است. در این اصل تصریح شده است که از سال ۷۸ و بعد از هر ده سال و حداکثر به تعداد بیست نماینده ی دیگر می تواند به تعداد نمایندگان اضافه شود . شرط و مبنای  افزودن نماینده نیز به عوامل انسانی ؛ سیاسی ؛ جغرافیایی و نظایر آن است. در این افزایش سهمیه تا بیست نفر سهمی برای اقلیت ها دیده نشده است.

ترکیب نمایندگان مجلس

از سراسر کشور و از شهر و روستا و به تناسب جمعیت تعداد نمایندگان هر منطقه ؛ با تعین حدود هرمنطقه مشخص شده است. بر این اساس ۱۵۶ منطقه هرکدام یک نماینده ؛ ۲۱ منطقه هر کدام دو نماینده ؛ ۶ منطقه هرکدام سه نماینده ؛ ۲ منطقه هر کدام پنج نماینده ؛ ۱ منطقه شش نماینده و بالاخره منطقه ی تهران با سی نماینده تعین شده است. علاوه بر این مناطق اقلیت های مذهبی کشور جمعا دارای ۵ نماینده هستند.  سهم نمایندگان اقلیت به این ترتیب است : زرتشتیان یک نماینده ؛ مسیحیان آشوری و کلدانی یک نماینده ؛ کلیمیان یک نماینده ؛ مسیحیان ارمنی جنوب یک نماینده و مسیحیان ارمنی شمال یک نماینده دارند. اقلیت های مذهبی می توانند به نمایندگان اقلیت خود و یا دیگر نمایندگان غیر اقلیت منطقه رای دهند .

مشخصات انتخابات مجلس شورای اسلامی

طبق اصل ۶۲ قانون اساسی  « مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رای مخفی انتخاب می شوند تشکیل می شود » . به این ترتیب انتخابات مجلس:

 عمومی ؛ مستقیم و با رای مخفی ؛ در اکثر نقاط ( ۱۵۶ منطق ) فردی و دربعضی نقاط جمعی و با اکثریت نسبی خاص و هر چهار سال یک بار انجام می شود و شرکت در انتخابات « اختیاری » است. 

عمومی بودن انتخابات بدان معناست که در هر حوزه ی انتخابیه ؛ کلیه ی اشخاصی که واجد شرایط رای دادن هستند ؛ می توانند به یک یا چند کاندیدای آن حوزه ی انتخابیه رای دهند.

انتخابات مسقیم ؛ یعنی رای دهندگان بلا واسطه نمایندگان را انتخاب می کنند.و سرنوشت انتخابات را میزان رای مردم مشخص می کند.

انتخابات با رای مخفی یعنی این که ؛ رای دهنده آزاد است نام هرکس را بخواهد در ورقه بنویسد و هیچکس نمی تواند در مقام تجسس و بازرسی بر آید و برخلاف تمایل رای دهنده از رای او اطلاع حاصل کند. رای دهنده می تواند به تعداد نفرات کاندیداهای آن حوزه ی انتخابیه رای بدهد و یا اسامی کمتر و یا بیشتری را بنویسد و یا علئمی بگذارد که رای باطل شود و یا اساسا ورقه رای سفید را به صندوق بیاندازد. 

جمعی و فردی بودن انتخابات به این معناست که در ۱۵۶ نقطه ی تعین شده ؛ هرمنطقه فقط یک نماینده دارد و انتخابات فردی است اما در چند نقطه ی دیگر مثل تهران که ۳۰ نماینده دارد ؛ انتخابات جمعی است.

اختیاری بودن انتخابات نیز بدان معناست که هریک از افراد واجد شرایط حق شرکت در انتخابات را بدون هیچ اجباری دارد. او می تواند انتخاب کننده و انتخاب شونده باشد و اگر هم در انتخابات شرکت نکرد مورد بازخواست قرار نمی گیرد. البته ممکن است در زمان انتخابات با اشاره ی ولی امر مسلمین و یا مراجع تقلید ؛شرکت در انتخابات به عنوان تکلیف شرعی معرفی شود.

قانون انجام انتخابات قبل از پایان دوره ی قبل

در اصل ۶۳ قانون اساسی و با لحنی آمرانه این جمله لحاظ شده است : « ... انتخابات هر دوره باید پیش از پایان دوره ی قبل برگزار شود؛ بطوری که کشور در هیچ زمانی بدون مجلس نباشد » .

شرایط و کیفیت انتخابات و مقررات آن

قانون اساسی در اصل ۶۲  وارد جزئیات شرایط انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان و کیفیت انتخابات نشده و آن را موکول به وضع قانون کرده است.در این راستا و در پی مصوبات مجلس و نظرات شورای نگهبان ؛ اصول کلی مربوط به انتخابات مجلس را به نحو تفصیلی بیان کرده اند. در این اصول کلی ؛ اصل عمومی بودن ؛ مسقیم بودن ؛ مخفی بودن ؛ اختیاری بودن ؛ تحت نظر شورای نگهبان انجام شدن انتخابات  و همچنین شرایط انتخاب شونده ها و انتخاب کننده ها ؛ ممنوعیت ها و محرومیت های موجود ؛ هیات های انجام دهنده ی انتخابات ؛ وضعیت مورد نیاز در نظارت و بازرسی ؛ کیفیت و حدود تبلیغات و اقداماتی که کاندیداها و هواخواهان آنها در معرفی می توانند انجام دهند ؛ به همراه جدول زمان بندی این امور ؛ در مقررات آمده است .

بطور خلاصه قوانین انتخابات به دلیل حساسیتی که دارند ؛ تمام وظایف و تکالیف و حقوق افراد و تشکیلات مربوط را در ارتباط با انتخابات از نقطه ی شروع تا انتها که معرفی انتخاب شوندگان به مجلس با اعتبارنامه است را در بر می گیرد. 

 

بخش سوم زندگینامه مهندس مهدی حلاجیان

 

                                            مهدی حلاجیان  

                              http://24esfand.blogsky.com/ 

 

سوابق و تجربیات

مهندس مهدی حلاجیان در زمان دانشجویی وارد حوزه ریاست سازمان صدا و سیما شددر این مقطع به عنوان :

 - کارشناس حوزه ریاست سازمان صدا و سیما

 - کارشناس معاونت تحقیقات و برنامه ریزی

 - عضو کمیته تخصیص ماهواره

 - عضو کمیسیون اعزام به خارج

مشغول به خدمت شد.

مهندس مهدی حلاجیان دوران باقی مانده ی خدمت مقدس سربازی خود را در بنیاد فرهنگی روایت فتح طی کرد. در این مدت با اشاره به برگزاری  هشتمین جشنواره ی فیلم های دفاع مقدس و اولین دوره ی بین المللی کردن این جشنواره  و نظر به توانمندی های ایشان و آشنایی با فیلم و سینما ؛ همکاری با قائم مقام جشنواره ؛ مسوولیت برنامه ریزی و پیگیری  جشنواره و در نهایت  مسوولیت امور لبنان این جشنواره به وی محول شد.در زمان برگزاری مراسم اختتامیه ی جشنواره مسوولیت هماهنگی توزیع و اهدای سکه های برگزیدگان و پس از پایان جشنواره نیز مسوولیت تسویه حساب قراردادهای مالی را به عهده گرفت. 

بلافاصله پس از پایان خدمت سربازی ؛ مجددا به سازمان صدا و سیما مراجعت کرده و ادامه ی کارهای حوزه ریاست سازمان و مسوولیت راه اندازی مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما را به عهده گرفت.پس از پایان راه اندازی مرکز ؛ به عنوان سرپرست امور اداری مرکز نظارت و ارزیابی ادامه فعالیت داد.

مهندس مهدی حلاجیان در شهریور سال ۸۰ وارد بخش فنی سازمان ؛  امور پیمانکاری معاونت فنی در امور طرح و توسعه که بعدها به معاونت توسعه و فناوری رسانه تغییر نام داد ؛  شد.در ابتدای ورود به بخش فنی سر ناظر تاسیسات برق و مکانیک ( الکترومکانیک ) بزرگترین پروژه ی استودیوی رادیو تلویزیونی شد.  پروژه پخش جدید با سطح اشغال ۲۳ هزار مترمربع شامل۱۰ استودیوی رادیویی و ۹ استودیوی تلویزیونی و بیش از ۱۱۰ اتاق ادیت ؛ تدوین و ثبت گزارشات تلفنی با بهترین تجهیزات صوتی ؛ تصویری ؛ اعلام و اطفای حریق ؛ سیستم توزیع شبکه های اینترنت و...در شمار یکی از بزرگترین فضاهای رادیو و تلویزیون خاورمیانه است که در یک جا مجتمع شده است.

این پروژه پس از تحویل موقت توسط رییس جمهور وقت دکتر سید محمد خاتمی به عنوان پروژه ی بزرگ ملی افتتاح شد. پس از آن رییس دولت نهم دکتر محمود احمدی نژاد نیز از این پروژه بازدید نمودند.

پس از پایان این پروژه ؛ مدیریت پروژه ی  احداث ساختمان جدید صدا و سیمای گیلان با سطح اشغل ۶۵۰۰ مترمربع و در بر گرفتن ۶ استودیوی رادیو و تلویزیونی شده اند.

 

سایر فعالیت ها :

مهندس مهدی حلاجیان  ضمن فعالیت در بخش های حوزه ی ریاست و فنی سازمان هدایت و سرپرستی همایش های زیر را نیز برعهده داشتند:

 - مسوول مالی ؛ پشتیبانی و اجرایی هم اندیشی امام علی علیه السلام و رفتار علوی   

 - مسوول اجرا و نظارت غرفه ی روزنامه ی جام جم در نمایشگاه مطبوعات سال ۸۵ این غرفه رتبه ی نخست نمایشگاه را به خود اختصاص داد.

 - مسوول برپایی نمایشگاه فوتبال جام جهانی سوم در پارک ملت تهران. این نمایشگاه توسط شهرداری تهران و همزمان در آلمان نیز برپا شده بود.

 - مسوول مالی ؛ پشتیبانی و اجرایی جشنواره های دوم ؛ سوم ؛ چهارم و  تولیدات رادیویی و تلویزیونی پیرامون نمازو نیایش

 - مسوول هماهنگی ؛ پشتیبانی و اجرایی هم اندیشی اول ؛ دوم و سوم دبیران ستاد اقامه ی نماز و امر به معروف و نهی از منکر مراکز صدا و سیمای کشوردر مشهد مقدس

- مسوول هماهنگی و اجرایی مسابقه ی بزرگ نامه ای به خدا با مشارکت شبکه دو سیما و شرکت ۶۳ هزار دانش آموز کشور

 - مسوول تبلیغات و هماهنگی جشن بزرگ شکوفه های آسمانی در مجموعه ی تفریحی سرزمین عجایب ؛ جشن تکلیف دختران دانش آموز شهر تهران

 - مسول اجرایی و پشتیبانی همایش نظارت مردمی و نقش آن در اصلاحات اجتماعی

 - مسوول مالی ؛ اجرایی و هماهنگی مسابقه و جشن  بزرگ بچه های ایران سلام در بم با حضور ۲۲ هزار دانش آموز بم و اجرای برنامه ی تلویزیونی عمو پورنگ در شهرستان بم

 - مسوول پیگیری و تصویب کاست و سی دی شعرهای کودکانه ی نماز و بچه ها

 - مسوول پیگیری کاست و سی دی عاشورا به خوانندگی علیرضا عصار

 - مسول هماهنگی و تبلیغات گردهمایی های کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

 - مسوول هماهنگی برگزاری جشن هزارمین شماره ی روزنامه ی جام جم

- کارشناس محتوایی و ناظر بر چاپ کتاب های

      بچه های خوب کارهای خوب ( نوشته ی دکتر علی قائمی )

      دانش آموز دبستانی و نظارت اجتماعی ( نوشته ی دکتر علی قائمی )

      نوجوان و نظارت اجتماعی ( نوشته ی دکتر علی قائمی )

      جوان و نظارت اجتماعی ( نوشته ی دکتر علی قائمی )

      بچه های ایران سلام

      خلاصه مقالات نظارت مردمی و نقش آن در اصلاحات اجتماعی

      مقالات نظارت مردمی و نقش آن در اصلاحات اجتماعی

 - کارشناس نظارت بر طراحی و چاپ پوسترهای همایش ها و هم اندیشی های یادشده

 - کارشناس طراحی ؛ چاپ و نظارت براجرای طراحی صحنه ی همایش ها و هم اندیشی های یاد شده

آشنایی و ارتباط با مسوولین

 در این مقطع وی همکاری با مسوولین زیر را تجربه نمود:

 - مهندس حسین محمدی ؛ معاون تحقیقات و برنامه ریزی صداو سیما ( وی هم اکنون مدیر روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری می باشد. ) 

 - مهندس غلام حسن حیدری قائم مقام اجرایی معاونت تحقیقات و برنامه ریزی  ( وی پیش از آن ۱۲ سال مسوولیت مدیر کلی بازرسی وزارت آموزش و پرورش را به عهده داشت و سپس قائم مقام  مرکز نظارت و ارزیابی و در دولت نهم مشاور سازمان ملی جوانان بوده است )

 - دکتر علیرضا تقی پور ؛ مدیر کل نظارت و ارزیابی مراکز صدا و سیمای کشور ( وی پیش از آن دبیر ستاد اقامه نماز سازمان بوده و تجربه ی دو دوره نمایندگی مجلس  ؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران ؛ مدیر کل آموزش و پرورش استان تهرانرا پشت سر دارد. )

 - حسین هراتی ؛ مشاور رییس سازمان صدا وسیما ( وی پیش از آن دو دوره نماینده ی مجلس ؛ معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و هم اینک نیز در دولت نهم قائم مقام معاون آموزش و پرورش است. )

- دکتر عبدالرضا شیخ الاسلام مدیر عامل شرکت ساراتل ایران ( وی در دولت نهم ابتدا استاندار استان هرمزگان و به سمت مدیر دفتر رییس جمهور منسوب شد )

- محمد جواد محمدی زاده رییس مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صداو سیما ( وی قبلا استاندار استان لرستان ؛ معاون تحقیقات و برنامه ریزی سازمان صدا و سیما ؛ مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران رابه عهده داشت و در دولت نهم استاندار استان خراسان رضوی می باشد. )

و......